Julkaistu 19.01.2021

Jaa

Vieraskynä

Kirsti Sääjärvi: Framery rakentamassa maailmasta hippusen verran parempaa ja onnellisempaa paikkaa

Framery valmistaa äänieristettyjä työtiloja Tampereella. Yhden hengen puhelinkoppimme Framery O on maailman myydyin äänieristetty työtila. 40% Forbesin top 100 yrityksistä käyttää tuotteitamme. Kasvumme on ollut viime vuosina niin voimakasta, että se on heijastunut positiivisesti koko Suomen huonekalualan vientiin.

Tarinamme alkoi vuonna 2010, kun toimitusjohtajamme Samu Hällfors ja toinen perustajajäsenemme Vesa-Matti Marjamäki kohtasivat kesätöissään haasteen. Heidän työskentelystään avokonttorissa ei meinannut tulla mitään, kun pomo puhui samassa tilassa puhelimeen. Tästä huomautettuaan miehet saivat pomoltaan kehotuksen hommata ratkaisuksi puhelinkopin. Markkinoilta ei löytynyt tarpeeseen valmista ratkaisua, joten kekseliäät teekkarit rakensivat puhelinkopin itse. Samu ja Vesku perustivat idean pohjalta yrityksen, joka sai nimekseen Framery. Alkuun Framery myi hiljaisuutta, mutta asiakkaat auttoivat näkemään todellisen kokonaiskuvan. Työtilassa käydyt puhelut, ad hoc -tapaamiset ja keskustelut häiritsevät ja keskeyttävät muilta tilassa työskenteleviltä ajatuksenkulun. Keskittyminen on vaikeampaa, eikä työnteko ole tehokasta, luovuus kärsii ja lopulta kaikki tämä näkyy työntekijän onnellisuudessa. Juuri tämä huomio havahdutti meidät: ihmisistä tulee onnellisempia, kun poistamme meluongelman. Onnelliset ihmiset puolestaan ovat tutkitusti tehokkaampia, luovempia ja suoriutuvat työstään paremmin. Onnellisuudesta tulikin näin koko yritystämme ohjaava arvo ja päämäärä, syy olemassaolollemme. Visiomme on, että kolme miljoona ihmistä on onnellisempia vuoteen 2022 mennessä, koska he voivat käyttää tuotteitamme.

Haluamme siis tuottaa vastuullisesti hyvää asiakkaillemme ja olla itsekin onnellisia toteuttaessamme tätä tavoitetta. Huikealla 322 hengen porukalla olemme onnistuneet luomaan kulttuurin, johon vastuullisuus kuuluu luonnollisena osana. Vuonna 2019 laitoimme kulttuurimme yksiin kansiin, kun loimme kulttuurikäsikirjamme. Frameryn kulttuurifit tarkoittaa rohkeaa intohimoa ja draivia tehdä merkityksellisiä asioita yhdessä, ja yhteisöä, joka välittää muista ja jossa arvostetaan jokaista. Arvot, joita edellytämme nykyisiltä frameryläisiltä ja joita etsimme tulevilta työntekijöiltämme ovat: arvostus, rohkeus, läpinäkyvä kommunikaatio, vaikuttavuus, uteliaisuus, arvostelukyky ja vastuu.

Kulttuurimme ja arvomme ohjaavat meitä toimimaan oikein. Vastuullisuuden kokonaisvaltaiseen kehittämiseen tarvitaan lisäksi systemaattisuutta ja tavoitteita. Framery liittyi YK:n Global Compact -aloitteeseen vuonna 2018. Global Compact on antanut meille paitsi raamit vastuullisuuden kehittämiseen myös lisäuskottavuutta asiakkaiden silmissä. Systemaattisuutta on lisännyt myös sertifioitu ISO-standardeihin (9001, 14001 ja 45001) pohjautuva johtamisjärjestelmämme. Vuonna 2020 Framerystä tuli ensimmäinen suomalainen huonekaluvalmistaja, jonka kasvihuonekaasupäästötavoite on Science Based Targetin hyväksymä ja linjassa 1,5 °C tavoitteen kanssa. Maaliskuussa 2020 julkaistusta GRI:n mukaisesta vastuullisuusraportistamme voit lukea tarkemmin, miten vastuullisuus meillä rakentuu. Raportista löytyy myös käytännön esimerkkejä työstämme kuten 100 % uusituvan sähkön käyttäminen sekä 60 aurinkopaneelin vuokraaminen Tarasten aurinkopuistosta. Uusin vastuullisuusraporttimme julkaistaan maaliskuussa 2021.  

Sisäisen kulttuurikäsikirjan lisäksi teimme vuonna 2019 toimittajillemme omat eettiset toimintaohjeet. Tampereen tehtaalla teemme komponenttipohjaista kokoonpanoa, joten toimittajat ovat kiinteä osa arvoketjuamme. Yli puolet ostovolyymistamme tulee Suomesta ja 99 % EU:n alueelta. Toimittajien eettisissä toimintaohjeissa edellytämme mm. kaikkien puukomponenttien raaka-aineen tulevan vastuullisesti hoidetuista metsistä ja omaavan FSC- tai PEFC-sertifikaatin. Tästä esimerkkinä mainittakoon toimittajayhteistyön hedelmänä syntynyt Suomen ensimmäinen FSC-sertifioitu vanerinen vientipakkaus. Pakkauksen kehitystyön tuloksena olemme säästäneet tähän mennessä myös satoja tonneja puumateriaalia ja nyt pakkauksen purkaminen ja kasaaminen onnistuu sitä rikkomatta, mikä mahdollistaa uudelleenkäytön.

Haluamme siis kehittää jatkuvasti toimintaa koko arvoketjussamme. Uudenlaista arvoketjuajattelua tarvitaankin myös kiertotaloudessa. Vuonna 2019 osallistuimme yhteispohjoismaiseen kiertotalouden CIRCit -tutkimushankkeeseen. Hankkeessa luodut erinomaiset kaikille avoimet käsikirjat ja niihin liittyvät työkalut auttavat yrityksiä kiertotalouteen siirtymisessä. Yhtä ennakkoluulottomasti, kuin aikanaan koko tuoteajatuksemme, olemme lähteneet kehittämään alallamme aivan uudenlaista kiertotalouteen sopivaa liiketoimintamallia. Framery Subscribed -palvelumallissa asiakkaamme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Alankomaissa saavat kuukausihinnalla Framery-työtilan huolettomasti käyttöönsä. Kun tarvetta tuotteelle ei enää ole, tuote saa uuden elämän seuraavalla asiakkaalla. Tuotteemme sopivat erinomaisesti tähän malliin, sillä ne ovat kestäviä, modulaarisia, purettavia ja uudelleenkasattavia. Niitä voidaan huoltaa ja niihin on saatavilla varaosia. Näin tähtäämme pitämään kierrossa ja hyödyntämään mahdollisimman hyvin ne arvokkaat resurssit, joita tuotteisiimme on käytetty.

Uskomme läpinäkyvyyteen ja tieteeseen pohjautuvaan lähestymistapaan. Tuotteidemme tekemiseen käytetyt resurssit ja ympäristöjalanjälki eri vaikutusluokittain ovat nähtävillä avoimesti varmennetuissa ympäristötuoteselosteissamme (EPD). Olemme alan ensimmäinen ja ainoa valmistaja, joka pystyy tarjoamaan sidosryhmilleen verifioitua elinkaarianalyysiin pohjautuvaa jalanjälkitietoa. Asiakkaamme löytävät ko. dokumentista mm. hiilijalanjälkitietomme, mikä puolestaan auttaa heitä esimerkiksi oman päästöraportointinsa suhteen. Lisäksi ympäristötuoteseloste mahdollistaa faktoihin pohjautuvan ympäristövaikutusten vertailun. Toivommekin, että kilpailijamme ottavat meistä mallia ja lähtevät faktoihin ja tieteeseen perustuvalle kehityspolulle. Viherpesu on kuitenkin alallamme valitettavan yleistä, eivätkä asiakkaatkaan aina välttämättä tunnista ilmiötä. Esimerkiksi valtiollisen tahon kilpailutuksen voitti hiljattain ulkomaalainen kilpailija. Paitsi että tämän kilpailijan vastuullisuussivujen teksti on kopioitu meidän ympäristöpolitiikastamme, sivuilla komeilee myös pitkä lista erinäisiä ympäristösertifikaattien logoja. Näitä voi helposti luulla itse tuotteen sertifikaateiksi, joita ne eivät suinkaan ole ja logoihin kilpailijalla tuskin on edes käyttöoikeutta. Meillä esimerkiksi GREENGUARD-sertifiointi todistaa tuotteidemme täyttävän yhdet maailman tiukimmista kemikaalipäästöstandardeista. Tämä tarkoittaa, että koko tuote on testattu, eikä suinkaan vain siihen käytetty puuliima. Tuotesegmenttimme onkin vielä niin uusi ja erityinen, että pääsemme jatkuvasti osallistumaan tuotteitamme koskevien standardien, luokittelujen, määräysten ja lainsäädännön tulkintaan ja jopa luomiseen - sekä kouluttamaan asiakkaitamme aiheesta. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii tuotteillemme soveltuva yhtenäinen tapa mitata puheäänenvaimennusta, jota ei ollut olemassa ennen uutta ISO 23351-1 standardia.

Koska Framery on siis oman alansa johtavassa asemassa, haluamme toimia parhaana mahdollisena esimerkkinä. Uskomme, että korkeat vastuullisuusstandardimme tulevat lisäämään lopulta koko alan vastuullisuutta. Kuten Rutger Bregman kirjassaan Hyvän historia toteaa ”Jokainen hyvä teko on kuin lampeen heitetty kivi – se lähettää väreet ympärilleen metrien päähän joka suuntaan.” Ehkäpä nämä väreet saavuttivat sinutkin tämän blogin kautta. Toivon, että Frameryn tarina on inspiroinut sinua. Me jatkamme edelleen työtämme 2021 tavoitteenamme tehdä maailmasta ainakin hippusen verran parempi ja onnellisempi paikka. Oikein hyvää alkanutta vuotta!


 

Asiasanat: SDG9, SDG12, SDG13, SDG15, kiertotalous

Kirsti Sääjärvi
Sustainability Lead
Framery