Julkaistu 02.10.2025

Jaa

99 prosenttia toimitusjohtajista aikoo panostaa vastuullisuuteen enemmän – mutta vain osa puhuu siitä ääneen

99 prosenttia lähes 2 000 toimitusjohtajasta aikoo jatkaa tai lisätä vastuullisuuspanostuksiaan kriiseistä ja poliittisesta vastatuulesta huolimatta, käy ilmi maailman suurimman yritysvastuualoitteen UN Global Compactin tuoreesta maailmanlaajuisesta tutkimuksesta. Yhdeksän kymmenestä yritysjohtajasta pitää vastuullisuutta aiempaa tärkeämpänä kilpailutekijänä. Silti vain puolet (50 %) kokee, että heidän yrityksensä on mukavuusalueellaan viestiessään vastuullisuustyöstään.

CEO Study 2025

Lähes 2 000 toimitusjohtajaa 128 maasta osallistui UN Global Compactin ja Accenturen toteuttamaan maailmanlaajuiseen tutkimukseen. Tulosten mukaan 88 prosenttia johtajista uskoo, että vastuullisuus tuo tänä päivänä enemmän liiketoimintahyötyjä kuin viisi vuotta sitten. Lisäksi 99 prosenttia kertoo aikovansa säilyttää tai lisätä panostustaan vastuullisuuteen, vaikka taloudellinen epävarmuus ja vastuullisuuskysymyksiin kohdistuva poliittinen vastarinta ovat lisääntyneet ympäri maailman.

”On tietysti hienoa, että yritysjohtajat pitävät vastuullisuutta liiketoiminnan kannalta täysin kriittisenä. Se on linjassa sen kanssa, mitä kuulemme päivittäin suomalaisilta yrityksiltä. Yritykset ovat kestävän siirtymän yksiä merkittävimpiä toimijoita”, sanoo UN Global Compact Suomen pääsihteeri Maria Sangder.

”Tulokset paljastavat myös ristiriidan. Vaikka toimitusjohtajat tunnistavat vastuullisuuden tärkeyden, he puhuvat vastuullisuudesta vähemmän kuin muutama vuosi sitten. Yritykset tekevät paljon hienoa työtä, ja juuri siksi niillä pitäisi olla rohkeutta kertoa siitä ääneen. Avoin viestintä vahvistaisi luottamuksen lisäksi myös kilpailukykyä”, Sangder lisää.

Vain murto-osa kokee olevansa hyvin varautunut suuriin muutoksiin

Tutkimuksesta selvää, että murto-osa toimitusjohtajista kokee olevansa hyvin varautunut suuriin globaaleihin haasteisiin. Vain 30 prosenttia johtajista kokee olevansa hyvin valmistautunut ilmastonmuutokseen. Luottamus varautumiseen on vielä heikompaa inflaation (14 %) ja kauppaa koskevien säädösten (15 %) kohdalla.

Haasteista huolimatta – tai ehkä niistä johtuen – lähes 96 prosenttia vastaajista suosittelee seuraajiaan integroimaan vastuullisuuden yrityskulttuuriin ja strategiaan.

”Se on osoitus siitä, että vastuullisuutta ei enää nähdä sivulauseena tai vain trendinä, vaan aidosti osana liiketoiminnan ydintä. Yritysjohdolle tärkein kysymys on, millaista mitattavaa hyötyä vastuullisuustoimet tuottavat. Vastuullisuus ei ole vain moraalinen velvoite – se on hyvää liiketoimintaa, joka vahvistaa kilpailukykyä, lisää yritysten resilienssiä ja rakentaa luottamusta niin sijoittajien, asiakkaiden kuin työntekijöidenkin keskuudessa”, Sangder sanoo.

Viisi tulevaisuuden painopistettä

Raportti nostaa esiin viisi aluetta, joita yritysjohtajat ympäri maailmaa pitävät kestävyyden kannalta prioriteetteina:

  • Yhteistyö sääntelyn kehittämisessä
  • Kuluttajien kysynnän hyödyntäminen
  • Teknologian saatavuuden parantaminen
  • Työntekijöiden osaamisen kehittäminen
  • Rohkea, avoin ja uskottava johtaminen, joihin sijoittajat, asiakkaat ja työntekijät voivat luottaa


Tutkimuksesta

UN Global Compactin ja Accenturen vuoden 2025 tutkimus Turning the Key: Unlocking the Next Era of Sustainability Leadership perustuu yli 1 900 toimitusjohtajan vastauksiin sekä toimitusjohtajien ja hallitusten puheenjohtajien haastatteluihin. Tutkimus on yksi laajimmista globaaleista tutkimuksista yritysten vastuullisuustyöstä. Kaikki tutkimuksessa mukana olleet yritykset ovat sitoutuneet UN Global Compactiin.

Lisätietoja: 

Maria Sangder
Pääsihteeri, UN Global Compact Suomi
+358 50 3105108
maria.sangder@globalcompact.fi
 

UN Global Compactista: 

YK:n yritysvastuualoite UN Global Compact on maailman laajin yritysvastuuverkosto, johon kuuluu yli 20 000 organisaatiota yli 160 maasta. UN Global Compactissa mukana olevat organisaatiot ovat sitoutuneet edistämään yritysvastuun kymmentä periaatetta sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, jotka muodostavat vastuullisuustyön globaalin viitekehyksen. UN Global Compact Suomi tarjoaa jäsenilleen kansainvälisen vertaisoppimisverkoston ja laajan koulutustarjonnan vastuullisuustyön kehittämiseen. www.globalcompact.fi.