YK:n yritysvastuuverkosto UN Global Compact Suomen uusi, tänään julkaistu selvitys paljastaa, etteivät suomalaiset kuluttajat usko YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelman toteutuvan nykytoimilla vuoteen 2030 mennessä. Valtaosa suomalaisista kuluttajista pitää yritysten vastuullisuutta erittäin tärkeänä tekijänä ostopäätöksissään, mutta samaan aikaan usko siihen, että kuluttajien tulisi ottaa johtava rooli vastuullisuuden edistämisessä on Euroopan heikoin. Yritysten vastuullisuushistoria kiinnostaa erityisesti nuoria, mikä osoittaa, että tulevaisuudessa vastuullisuudesta tulee yrityksille entistä tärkeämpi kilpailutekijä.
Tuoreen selvityksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kuluttajista arvioi, ettei YK:n kestävän kehityksen tavoitteita saavuteta niiden määräaikaan, vuoteen 2030, mennessä. Samalla kaksi kolmesta (67 prosenttia) suomalaisesta kuluttajasta pitää globaalin kestävän kehityksen toimia riittämättöminä. Luku on 18 prosenttiyksikköä EU-keskiarvoa korkeampi.
Selvityksen mukaan valtaosa, jopa 81 prosenttia, suomalaisista kuluttajista pitää yritysten vastuullisuutta tärkeänä tekijänä ostopäätöksissään. Samaan aikaan alle kymmenesosa (9 prosenttia) suomalaisista uskoo, että kuluttajien tulisi ottaa johtava rooli vastuullisuuden edistämisessä. Suomalaisten usko kuluttajien johtavaan rooliin on Euroopan alhaisin ja selvästi EU:n keskiarvoa (26 prosenttia) matalammalla, kun taas Ruotsissa vastaava luku on yli nelinkertainen, 43 prosenttia.
“Valtaosa suomalaisista pitää vastuullisuutta erittäin tärkeänä, mutta vain harva uskoo, että vastuu kestävän kehityksen edistämisestä kuuluu kuluttajille. Tämä osoittaa, että suomalaiset vaativat vastuuta ja ennen kaikkea konkreettisia tekoja EU:lta, kansallisilta hallituksilta ja yrityksiltä kestävämmän maailman edistämiseksi”, kertoo Maria Sangder, UN Global Compact Suomen pääsihteeri. “Globaalisti vain 18 prosenttia Agenda 2030 -ohjelman kestävän kehityksen tavoitteista etenee aikataulussa. Suomalaiset ovat tästä selkeästi huolissaan. Vaikka YK:n vuosittaisen SDG Index -raportin mukaan Suomi on ollut viimeiset viisi vuotta kärkimaa kestävän kehityksen tavoitteiden edistämisessä, paljon on meilläkin vielä työtä tehtävänä.”
60 prosenttia suomalaisista uskoo, että johtavat yritykset ovat aidosti sitoutuneita kestävän kehityksen edistämiseen. Vaikka valtaosa suomalaisista kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä kilpailutekijänä, vastuullisuustoimien vaikutuksesta on kuitenkin hajontaa. 83 prosenttia suomalaisista kokeekin, että yritysten tulisi panostaa enemmän YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen.
Yritysten aikaisemmat vastuulliset toimet vaikuttavat erityisesti nuorten aikuisten ostopäätöksiin: 89 prosenttia 18–24-vuotiaista pitää sitä tärkeänä tekijänä. Lähes kolmasosa, eli 28 prosenttia alle 45-vuotiaista, kertoo ottavansa yrityksen vastuullisuuden aina huomioon ostopäätöksissä.
“Nuorta sukupolvea on lapsesta saakka kasvatettu maailmassa, jossa vastuullisuusseikkoihin kiinnitetään jatkuvasti huomiota. Selvityksen tulokset kertovat siitä, että tulevaisuudessa vastuullisuudesta kasvaa entistä tärkeämpi kilpailutekijä yrityksille”, tiivistää Sangder.
Raportista
Selvitys kartoittaa suomalaisten kuluttajien näkemyksiä kestävästä kehityksestä ja yritysten vastuullisuudesta. Suomen osalta kerätty aineisto on osa euroopanlaajuista selvitystä The Perception of Sustainable Development by Europeans, johon vastasi noin 13 000 eurooppalaista 15 eri EU-maasta sekä Yhdistyneestä kuningaskunnasta.
Selvityksen on tilannut joukko Euroopan UN Global Compact -verkostoja. Mukana ovat Suomen, Ruotsin, Tanskan, Yhdistyneen kuningaskunnan, Espanjan, Portugalin, Puolan, Alankomaiden, Italian, Irlannin, Kreikan, Ranskan, Saksan, Kroatian, Bulgarian ja Itävallan verkostot.
YK:n yritysvastuualoite UN Global Compact on maailman laajin yritysvastuuverkosto, johon kuuluu yli 21 000 organisaatiota yli 160 maasta. UN Global Compactissa mukana olevat organisaatiot ovat sitoutuneet edistämään yritysvastuun kymmentä periaatetta sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, jotka muodostavat vastuullisuustyön globaalin viitekehyksen. UN Global Compact Suomi tarjoaa jäsenilleen kansainvälisen vertaisoppimisverkoston ja laajan koulutustarjonnan vastuullisuustyön kehittämiseen. www.globalcompact.fi.
Lisätietoja:
Maria Sangder
Pääsihteeri, UN Global Compact Suomi
maria.sangder@globalcompact.fi
050 3105108