Selvitys: Kestävä kehitys eurooppalaisten silmin

YK:n yritysvastuuverkosto UN Global Compactin eurooppalaisten verkostojen tuore selvitys paljastaa, etteivät suomalaiset kuluttajat usko YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelman toteutuvan nykytoimilla vuoteen 2030 mennessä. Valtaosa suomalaisista kuluttajista pitää yritysten vastuullisuutta erittäin tärkeänä tekijänä ostopäätöksissään, mutta samaan aikaan usko siihen, että kuluttajien tulisi ottaa johtava rooli vastuullisuuden edistämisessä on Euroopan heikoin. Yritysten vastuullisuushistoria kiinnostaa erityisesti nuoria, mikä osoittaa, että tulevaisuudessa vastuullisuudesta tulee yrityksille entistä tärkeämpi kilpailutekijä. 

"Vastuullisuus edistää yritysten kilpailukykyä."

81%
Täysin tai jokseenkin samaa mieltä
13%
Täysin tai jokseenkin eri mieltä
6%
En osaa sanoa

Vastuullisuus on yrityksille kilpailutekijä, sanovat suomalaiset. Valtaosa suomalaisista uskoo, että vastuullisuus edistää yritysten kilpailukykyä. Se on 8 prosenttia korkeampi kuin EU-keskiarvo (73 %).

0%suomalaisista uskoo, että yritysten tulisi kohdentaa enemmän resursseja SDG-tavoitteisiin.
0%ei kuitenkaan usko, että tavoitteet saavutetaan vuoteen 2030 mennessä

Suomalaiset korostavat yritysten roolia SDG-tavoitteiden saavuttamisessa

Valtaosa suomalaisista (83 %) uskoo, että yritysten tulisi kohdentaa enemmän resursseja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) toteuttamiseen. Suomalaiset painottavat yritysten toimia EU-keskiarvoa (75 %) enemmän.

Lähes neljä viidestä (79 %) suomalaisesta uskoo, että maiden hallitusten tulisi kohdentaa enemmän resursseja SDG-tavoitteiden toteuttamiseen. 

Enemmistö (61 %) suomalaisista ei usko, että SDG-tavoitteet saavutetaan niiden määräaikaan, vuoteen 2030, mennessä.

Lataa selvitys täyttämällä lomake

Tausta ja tavoitteet

Selvitys kartoittaa suomalaisten kuluttajien näkemyksiä kestävästä kehityksestä ja yritysten vastuullisuudesta. Suomen osalta kerätty aineisto on osa euroopanlaajuista selvitystä The Perception of Sustainable Development by Europeans, johon vastasi noin 13 000 eurooppalaista 15 eri EU-maasta sekä Yhdistyneestä kuningaskunnasta.

Selvityksen on tilannut joukko Euroopan UN Global Compact -verkostoja. Mukana ovat Suomen, Ruotsin, Tanskan, Yhdistyneen kuningaskunnan, Espanjan, Portugalin, Puolan, Alankomaiden, Italian, Irlannin, Kreikan, Ranskan, Saksan, Kroatian, Bulgarian ja Itävallan verkostot.

Erityiskiitokset

Publication Director: Nils Pedersen (UN Global Compact France)

Research coordinator and publication lead: Hadrien Kleiman, Olivier Gil (UN Global Compact France)

Contributors: Javier Molero, Silvia Rial Fuertes (UN Global Compact Spain), Valentina del Magro (UN Global Compact Italy), Louisa Gille (UN Global Compact Germany), Hannah Lorman (UN Global Compact Austria), Erin Sharpe (UN Global Compact UK).

Lue lisää UN Global Compactista

Maailman suurin yritysvastuuverkosto UN Global Compact on jo 25 vuoden ajan vauhdittanut yrityksiä ympäri maailman kohti vastuullisempaa liiketoimintaa. Mitä me teemme? Lue tästä. 

Lue lisää

Sinua voisi kiinnostaa myös

Lisätietoa

UN Global Compact Suomen pääsihteeri Maria Sangder vastaa mielellään tiedusteluihin selvityksestä.


+358 50 3105108
maria.sangder@globalcompact.fi

Tilaa uutiskirje