YK:n yritysvastuualoite UN Global Compact on jo 25 vuoden ajan kirittänyt yrityksiä kohti vastuullisempaa liiketoimintaa. Työ ei kuitenkaan lopu tähän – edessä ovat vielä seuraavat 25 vuotta. Kysyimme tulevaisuudentutkija Elina Hiltuselta, miltä vastuullisuus näyttää 25 vuoden päästä ja miten yritykset voivat varautua tulevaisuuteen jo nyt.
Ilmastonmuutos ja ekokriisi vaikuttavat niin yritysten kuin kaikkien muidenkin koko toimintaympäristöön. Olen taustaltani luonnontieteilijä, minkä vuoksi painotan erityisesti näitä kahta megatrendiä. Nämä toteuttavat luonnon lakeja, joita näiden ilmiöiden kehittymistä vastaan joudumme taistelemaan. Ympäristö on kuitenkin se paikka, missä me elämme yhdessä.
Joudumme kaikki paitsi taistelemaan ilmastonmuutoksen kiihtyvää tahtia vastaan myös sopeutumaan sen tuomiin haasteisiin. Ekokriisin aiheuttamat muutokset, kuten äärisääilmiöt sekä niiden mukanaan tuomat korjauskustannukset, tulevat maksamaan yrityksille sitä enemmän mitä hitaammin toimimme nyt.
En tiedä. Eikä oikeastaan kukaan voikaan tietää. Toivon, että yrityksillä on kunnianhimoa lähteä edistämään vastuullisuutta. Nyt ja tulevaisuudessa sen tulisi olla yritysten toiminnan perusta.
Tulevaisuus riippuu paljon siitä, miten yritykset itse lähtevät ajamaan vastuullisuutta osaksi toimintaansa. Luonnollisesti myös poliittisilla päättäjillä ja säädettävillä laeilla on iso merkitys. Toivon, että tässä suhteessa poliitikoilla on kunnianhimoa ja kykyä katsoa tulevaisuuteen.
Megatrendit ovat yleisiä toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä, eli ne koskettavat yhtä lailla pk-yrityksiä kuin suurempiakin yrityksiä. Pk-yrityksillä vain on puskuria ja resursseja lähtökohtaisesti vähemmän kuin suurilla yrityksillä. Heidän kannattaa käyttää ennakointia.
Ennakointi on sen miettimistä, millä konkreettisilla toimilla voi varautua ja jopa ehkäistä jonkin tulevaisuuden skenaarion toteutumisen. Esimerkiksi kivijalkakauppa voi ennakoida ilmastonmuutoksen lisäämiä hellepäiviä pohtimalla mitä käy, jos ei olisi ilmastointia.
Megatrendit toisaalta määrittävät tulevaisuutta, mutta ne ovat paljolti jo tätäkin päivää.
Tulevaisuuden ennakoinnin kaavani on faktat plus mielikuvitus. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ensin tulee perehtyä pelikenttään. Mitä maailmalla tapahtuu? Miten eri asiat vaikuttavat meidän organisaatiomme tulevaisuudessa? Jos kuviteltu skenaario on kriittinen juuri meidän organisaatiollemme, mitä voimme tehdä jo tänä päivänä ongelmien ehkäisemiseksi?
Kun on uskallettu miettiä ja ennakoida tulevaa, voi itse tilanteen sattuessa pärjätä pienemmillä vahingoilla. Konkreettinen esimerkki varautumisesta on paloharjoitukset – ne ovat yhteen mahdolliseen, joskin ikävään, tilanteeseen valmistautumista. Jos tulipalo syttyy, kaikki tietävät mistä löytyvät sammutustarvikkeet, missä on kokoontumispaikka ja niin edelleen. Varautuminen voi säästää suuremmilta ongelmilta.
Myös tulevaisuuden innovoinnissa voi käyttää ennakoinnin menetelmiä. Jo nyt voi pohtia mitä tapahtuu, jos maailma menee ennustettuun suuntaan. Mitä tulevaisuuden asiakas tulee tuolloin haluamaan? Mitä tulevaisuuden tarpeet voisivat olla?
Valitettavasti ikäviä skenaarioita täytyy myös miettiä. Juuri se luo varmuutta liiketoimintaan, kun pystyy varautumaan eri tilanteisiin. Ennakointi luo mahdollisuuksia toimia. Haluan kannustaa yrityksiä kyseenalaistamaan ja pohtimaan asioita eri näkökulmista. Myös pienet teot edistävät muutosta.
Elinan tuore teos Mitä Tapahtuu huomenna? Megatrendit nopealla silmäyksellä julkaistiin syksyllä 2025. Elinan kuva: Petri Mast